Studiu de caz #1—Relații frustrante cu clienții dificili

Studiu de caz #1—Relații frustrante cu clienții dificili


Unul dintre motivele care m-a determinat să fac acest blog a fost acela de a împărtăși experiențele reale din activitatea de life coach. Primul studiu de caz este despre relațiile frustrante pe care le poți avea cu unul sau mai mulți clienți dificili. Nu e un exercițiu de imaginație, ci realitatea trăită de un client care mi-a oferit încredere și a apelat la serviciile pe care le ofer. Mulțumesc!

Obiectivul
Îmbunătățirea relațiilor nefuncționale cu clienții dificili.

Povestea clientului
Activează într-un domeniu foarte dinamic și viu, care presupune mult contact uman și implicit adaptarea acestuia la diferitele tipologii de clienți. În momentul în care a venit la mine, existau adunate o serie de frustrări, cum ar fi: un consum interior sporit, stres greu de gestionat, timp pierdut inutil, inclusiv ratarea unor noi oportunități.

Mod de lucru
Din rolul de life coach, nu cred în aplicarea unor rețete sau a unor instrumente fără să cunosc foarte bine contextul. Mi se pare că lucrez orbește și acest comportament nu mă caracterizează.

Din acest motiv, am ascultat activ expresiile folosite de client în timpul derulării firului narativ, dar am fost extrem de atentă și la atitudinea pe care a avut-o în tot acest timp. Am schematizat toate aceste elemente la care a apelat și am schimbat perspectiva prin simplul fapt că am inversat rolurile pentru câteva minute: clientul a devenit propriul observator în timp ce eu oglindeam gesturile, cuvintele și stările redate.

O altă etapă importantă din tot acest proces a fost să identificăm propriile resurse de care clientul s-a folosit în anumite momente de reușită (succes), dar și creionarea imaginii pe care o proiectează ceilalți despre ea în astfel de contexte. Tot acest exercițiu a declanșat acel moment de AHA! care a condus către descoperirea unui mod diferit de a acționa și de a se comporta. Până la urmă, totul poate fi tradus prin simplul fapt că și-a recăpătat încrederea în sine, dar și bucuria că poate să lucreze eficient cu toate tipologiile de clienți.

Mai mult decât atât, printre concluziile menționate au fost și următoarele două, demne de luat în considerare:

  • Nu există clienți dificili, ci doar perspectiva din care privești lucrurile complică o situație sau alta.
  • Metafora care îi justifica până atunci comportamentul — Când te duci la doctor respecți tratamentul sau rețeta. — a fost demontată tocmai pentru că majoritatea oamenilor nu respectă indicațiile medicale și totuși reușesc să construiască o relație sănătoasă (prin acceptare).

Rezultate
După doar câteva zile, clientul m-a anunțat că întâlnirea cu un potențial partener de afaceri la care se gândea să renunțe a căpătat o turnură diametral opusă. Astăzi, această colaborarea este coerentă și are rezultate bune. După o lună, frustrările și blocajele pe care le avea când a venit nu mai apar și nu îi mai pun piedici în relația profesională, iar timpul câștigat este investit în provocări noi.

Testimonial

Am trăit alături de Diana experiențe care se apropie de ceea ce numim revelații autentice – momente în care realizezi că poti pune lucrurile într-o altă lumină și în care se formează un declick – nu te mai intorci la felul inițial de a privi o problemă, depășești obstacolul pe care ți l-ai creat singur. Și interesant e că îl depășești tot prin cuvintele și puterile tale.
Stilul ei de lucru, pragmatic și oarecum amuzant, mi-a permis pentru prima dată să descopăr astfel că mintea umană este mai flexibilă decât credeam iar rezultatele, față de mersul la sală, sunt de lungă durată.
La ce nu mă așteptam este faptul ca urmărește în continuare, îndeaproape, împlinirea obiectivelor mele pe care le-am stabilit împreună cu ea, asigurându-se că învăț să respect mai mult ceea ce îmi doresc.

Dă-mi de veste dacă te confrunți cu probleme similare și hai să găsim soluții împreună.

Articolul de mai sus este primul studiu de caz de pe acest blog, dar cu siguranță vor urma și altele. Procesul de coaching este confidențial, însă Raluca Gavrilescu a dorit să împărtășească experiența și mi-a fost dat acordul să îi folosesc numele în semnătura acestui episod.

 

 

Comentarii

comentarii